Projekt edukacyjny „Escape room w naszej szkole”

Projekt edukacyjny realizowany był w bieżącym roku szkolnym przez uczniów klasy III gimnazjum pod opieką wychowawcy klasy – Jolanty Czerwińskiej-Ścieżka. Prace nad projektem rozpoczęły się w październiku 2017 roku od udziału w zajęciach bibliotecznych w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej im. Marii Konopnickiej. Panie bibliotekarki zorganizowały dla uczestników escape room, czyli ucieczkę (w tym przypadku z pomieszczenia, w którym wszyscy się znajdowali). Zadaniem chłopców było m.in. wydostanie się na zewnątrz. Po rozwiązaniu wielu zagadek, łamigłówek, rebusów  i innych zadań cel został osiągnięty – a drzwi zostały otwarte. Dzięki udziałowi w grze chłopcy poznali jej zasady. Zajęcia były ciekawe. Niektórzy brali udział pierwszy raz w takiej zabawie. Szczególnie podobało się to, że rozwiązywanie zagadek łączone było z logiką i spostrzegawczością. Po udziale w grze w Bibliotece w Lubaniu uczniowie klasy III postanowili przeprowadzić taki projekt w naszej szkole.

25 maja 2018 trzecioklasiści wraz z opiekunem, po kilku miesiącach pracy, zorganizowali dla wszystkich chętnych w szkole grę „Escape room”. Rozgrywki poprzedzone były prezentacją historii escape roomu, przedstawieniem zasad i regulaminu. Następnie rozpoczęto zabawę, do której zaproszono uczniów i nauczycieli z naszej szkoły. Uczestnicy podzieleni na czteroosobowe drużyny musieli uporać się z zadaniem, czyli odnalezieniem klucza po rozwiązaniu wszystkich zagadek i odczytaniu wszystkich wskazówek.

Podczas gry uczestnicy musieli odgadnąć tytuł książki „Harry Potter”, który umieszczony był na elementach układanki. Kolejnym zadaniem było odnalezienie tej książki w pomieszczeniu, w którym toczyła się gra. W odnalezionej książce ukryta była krzyżówka z hasłem „Gry i zabawy”, a jej rozwiązanie wskazywało książkę o podobnie brzmiącym tytule. Tam umieszczono rebus. Rozwiązanie rebusu dało tytuł kolejnej książki: „Pamiętnik narkomanki”. Z kolei w tej książce ukryto następny rebus, jego rozwiązaniem był tytuł książki „Krzyżacy”. W tej książce ulokowano rebus z tytułem następnej – „Ogniem i mieczem”, a w tej – rebus z rozwiązaniem „Pan Tadeusz”. W egzemplarzu „Pana Tadeusza” umieszczono zadanie matematyczne, którego prawidłowe rozwiązanie wskazywało stronę książki z kolejną zagadką. Na jednej ze stron zaciemniono litery, które odczytywane od  dołu strony ku górze dały kolejną wskazówkę – „słoik z makaronem ”. Przygotowany słoik z makaronem rurkowym ukryto w pomieszczeniu. W jednej z rurek schowano karteczkę z napisem i zagadką: „w dacie czar”. Daty są umieszczone na kalendarzu, który wisiał w sali rozgrywek. Na jego odwrocie umieszczono kopertę, w której schowana była kolejna wskazówkę: „Chuchnij w srebro, a dowiesz się, jak otworzyć walizkę”. Następne zadanie polegało na chuchnięciu w lustro z ukrytym napisem. Lustro ukrywało ostatnią wskazówkę do odnalezienia klucza – szyfr do walizki.

Rywalizacja pomiędzy drużynami polegała na jak najszybszym rozwiązaniu zagadek, rebusów i łamigłówek oraz odnalezieniu klucza. Gra cieszyła się dużym zainteresowaniem. Wszyscy byli zaangażowani. Część z uczestników wolniej kojarzyła niektóre wskazówki i należało im nieco podpowiadać. Członkowie zwycięskiej drużyny otrzymali premie z Systemu Motywacyjnego, dyplom i słodki poczęstunek. Uczestnicy drużyny, która zajęła drugie miejsce, otrzymali 4 punkty z Systemu Motywacyjnego w danym dniu, dyplom oraz słodki poczęstunek. Drużyna trzecia – otrzymała trzy punkty z Systemu Motywacyjnego w danym dniu, dyplom i słodki poczęstunek. Drużyna nauczycieli otrzymała dyplom za udział w grze oraz słodki poczęstunek.

 

JCŚ

ZDJĘCIA: