„Na Olimpie, czyli o bogach starożytnej Grecji”

W grudniu 2017 roku uczniowie klasy III gimnazjum z Zespołu Placówek Resocjalizacyjnych wzięli udział w kolejnym – ostatnim już – projekcie w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Podczas zajęć, korzystając z dostępnych źródeł, tj. literatury zgromadzonej w bibliotece, stron internetowych oraz plansz, przypomnieli sobie najważniejsze informacje o starożytnych bóstwach greckich tj. o historii ich narodzin, biegu życia, powiązaniach z innymi bóstwami. Uczniowie przybliżyli sobie informacje o atrybutach boskich, powiązaniach rodzinnych i perypetiach boskiego bytu. Przypomnieli sobie także informacje o siedzibie bogów i jaki wpływ mieli bogowie na życie zwykłych ludzi. Utrwalili sobie wiadomości o mitach i znaczeniu mitologii w życiu Greków. Chłopcy powtórzyli wiedzę o związkach frazeologicznych, szczególnie o znaczeniu tych powiązanych z mitologią grecką. Niektórzy z uczestników poszukiwali odpowiedników bóstw greckich w mitologii rzymskiej. Zadaniem uczestników kolejnych zajęć było wykonanie kolorowych kart z najważniejszymi informacjami o wybranych bóstwach greckich. Uczniowie korzystali z informacji zdobytych na pierwszych zajęciach oraz z materiałów przygotowanych przez nauczyciela (blok techniczny, ołówki, kredki, flamastry, wydrukowane ilustracje). Każdy chłopiec wybrał sobie jednego boga i wykonał kolorową „ilustrację” prezentującą najważniejsze informacje. Podczas zajęć uczniowie wykorzystali dowolną technikę. Widoczne było duże zaangażowanie. Podczas ostatnich zajęć uczestnicy mieli do wykonania dwa zadania. Pierwszym z nich było wykonanie plakatu składającego się z przygotowanych na wcześniejszych zajęciach materiałów o wybranych bogach. Na plakacie pojawił się tytuł, namalowano siedzibę bogów greckich – Olimp – i przyklejono kolorowe opracowania chłopców nt. bóstw. Drugim zadaniem było zaprezentowanie wybranego przez siebie boga i przedstawienie zgromadzonych o nim informacji. Chłopcy opowiadali o Zeusie, Herze, Hadesie i Dionizosie. Ładny plakat ozdobił korytarz szkolny, a pozostali uczniowie szkoły mogli podziwiać dzieło uczestników projektu.

Koordynator projektu

J. Cz-Ś.